Thursday, February 14, 2013

Strayla Day

26.01: Horrocks til Shark Bay
Dagens høydepunkt var Kalbarri National Park. Det var der vi utforsket Murchinsom Gorge, dette ble vårt første innsyn i naturens evne til å skjære inn i fjell. Jeg har sett lignene tidligere i Amerika, men det var fremdeles en ny opplevelse.

Vi hiket to stier. Første ned Z-bend gorge og tilbake også  bort til Nature's window, man kunne gå den 8km lange loop trail som ender i Nature's window, men det var begynt å bli farlig varmt og tiden var knapp.

Helt nederst i Z-bend gorge var de en liten elv, kalt Murchinson river, med ett par fisk og høye fjell vegger. Halvveis ned hadde vi prøvd oss på litt abseiling. Jeg har aldri prøvd det før og de første par skrittene der man lener seg over skrenten er noe for seg selv. Etter det er det bare å sparke seg ut fra veggen og håpe på det beste. Det var kjempe gøy og jeg koste meg. Vi fikk gjøre det to ganger, men jeg føler at den første gangen gikk bedre selv om jeg stolte med på utstyret og meg selv den andre gangen. på slutten kom jeg for vertikalt og det ødelag for vegghoppingen. Uansett er dette noen jeg kan tenke meg å prøve igjen. Mannen ansvarlig for menneskene på toppen var også veldig hyggelig og han fikk tankene våre over på andre ting. Han prøvde i det minsite å hindre oss i å tenke, "I'm gonna die". Dette gjorde han ved å være mister funny man med en liten vri av provosere.

På bunnen av gorgen ble jeg bedre kjent med yankee Hannah fra California, and we really hit it off.
Murchinson river

Nature's window er fremdeles ett høydepunkt for meg ettersom det var helt nøyaktig alt jeg ønsket det skulle være, nettopp et vindue til naturen. Det var en rockformation som hadde etterhvert med åren blitt til en firkantet ramme, archway.

"It's actually a window. To nature!"


Fun Fact: Kalbarri har rock lobsters som selges på Asian Marked for a pretty penny.

Derfra fortsatte vi mot Shark Bay. Stoppet innom Billabong roadhouse, der alle kjøpe litt alkohol og så innom stomatillites. Hamelin Pool Marine Nature Reserve i Shark Bay er en av de få stedene i verden der man fremdeles har levelde stromatolitter, og dersom man står der lenge nok kan man se at de bobler opp oksygen. stromatoliter er så å si vår eldste levende forfedre. Det var cyanobacteriene som begynte å danne atmosfæren vi er avhengig av idag. Disse bakteriene danner en biofilm som fanger, binder og sementerer sammen diverse sedimentære korn og danner lag på lag med stien. De er det eldste fossil beviset vi har av liv på gjorden og kan dteres 3.5 milliard år tilbake.

Hey grand^900 Pa!
 Etter en stund hadde alle sett de som var å se og vi dro videre til Shell beach. Der var detstranden så fantastisk at jeg kunne ikke la sjangsen gå meg forbi. Chris og jeg hoppet uti i undertøyet. Shark bay er en av de få koralrevene som har et høyt saltinnhold. Dette fordi revet hinder at det kommer vann inn samtidig som det vannet som er fanget langs kysten kondenserer pga temperaturen. Vi måtte med andre ord gni spytt i øyenen for å overleve. Jeg angrer ikke, det var godt og varmt. Ettersom det var så mye salt i vannet var det ingen sak å holde seg flytende.
Shell Beach er en av to strender i verden lagd av skjell og er 110km lang.
26.01 er Australia day og Paul the awesome tour guidewent all out. hadde hadde brukt $30 på crap fra ei turist felle og blant fangsten var det et enormt flagg som han brukte som kappe, en sombrero med det australske flagget malt på, one-up oppblåsbar hanske, tatoveringer osv... Det hele var veldig gøy. Han fikk i Kalbarri iført hele kostymet.
 
"Oh Paul. You're so Straylian!"
Senere, da vi ankom Denham hadde vi ett par øl i Australias mest vestlig bar, der Chris knuste meg i Billjard og vi lagde en drikklek som baserte seg på å navne gi alle hovedstatene i Amerika. Drikkeleken gjorde det drikkeleker skal gjøre og vi hadde det veldig gøy. Siden the bar-wench ikke var like begeistret for å holde åpent lenger enn kl.21 gikk vi vidre til neste bar der det faktisk var kunder. De hadde itillegg en jutebox. Fabulous-o! Vi snakket om musikk resten av kvelden og prøvde ut noen australiske øl.

Paul viste oss en youtube video som skulle forkalre hvordan aussie's feier nasjonal dagen sin.
Link



No comments: