Monday, February 11, 2013

In shackles

Ombord flyet til Perth var det en unge som hylte hele tiden med avbrekk kun for å trekke pusten. Den lille rakker’n var nok bare redd men jeg holdt nesten på å kvele’n. Perth virker som en koselig liten by ved havet.
Jeg hadde 24 timer i Perth og hadde ingen planner om å sløsse bort tiden. På slutten av dagen var jeg helt utslitt og hjemlengselen kom for fult. Det er tydelig at hvis jeg skal klare meg alene uten å bli lei meg må jeg unngå å bli så sliten. Jeg savnet plutselig alle sammen familie og venner selv den skrøplige mannen som gikk forbi meg hverdag på vei til ungdomsskolen. Jeg savner Norge og alt det innebærer. Det traff meg hardt mens jeg satt på toget på vei tilbake fra Fremantle. 


Jeg startet dagen med en tur rundt i Perth for å se hva som er i hovedgatene, deretter gikk jeg til Kings Park. Det var her jeg tilbrakte mesteparten av dagen, det var mye å se og langt og gå. På vei opp til parken kunne man enten ta en snarvei eller the scenic tour. Jeg tok selv følgelig pappa-snarveien og det var vel verdt det. Det var flott utsikt hele veien opp og få mennesker, sett bort ifra to ungdommer. De to burde virkelig ha blitt foran tv-settet, det eneste de gjorde var å klage over hvor bratt det var og hvor varmt og «det må da være en kortere vei?» Ehh.. Ja, det er en kortere vei helt på begynnelsen der dere startet. Det var et stort skilt... Håpløst! Hva er vitsen med å gå ut døren og ta turen bort til en park, dersom man ikke er åpen til opplevelsen. 
Utsikt fra Kings Park

I Kings Park er det mye å se blant annet state war memorial for 1&2VK og botanical gardens. Det var informasjonsplanketer langs med hele stien, som fortalte litt om hvordan australske tropper beskyttet nordkysten og hindret at japanerene inntok landet. Det hele var ganske rørende. Oddsen var imot dem. De var i fåtall og var utslitt etter en lang kamp, uten forskyninger og i et klima som er nådeløst. Utrolig. På toppen var det en spektakulær utsikt og botanical gardens var både imponerende og lærerikt. Plantene var skiltet med diverse informasjon, navn, distrikt, men også aboriginal uses. Jeg angrer på at jeg ikke brukte mer tid der, men jeg måtte rekke toget bort til Fremantle før 16.30 slik at jeg rakk å være med på den siste omvisningen i Fremantle prison. 


Freamantle Prison
Tourguiden var underholdene og var godt til  skape den riktige stemmningen for de ulike delene av omvisningen. Hun skildret fengselstiden meget godt. Det må ha vært merkelig for fangene å bygge sitt eget fengsel og det var imponerende å se hvor godt bygd det var. Man ville ha trodd at de kanskje prøvde seg på å lage veggene litt tynnere, hengslene litt løsere osv.. men det hele var top notch workmanship. Etter omvisningen gikk jeg en tur ned til havnen for å finne noe å spise til middag. Det var da jeg så Little Creatures. Bryggeriet/ restauranten jeg hadde lest om før jeg dro fra Norge og tenkte dette stedet kommer jeg aldri til å finne, men der var det. Oh! What glee. De brygger sin egen øl som du kanskje har skjønt og jeg har fått vite at de selger ølene sin i noen forettninger i sydney. Middagen var utrolig der, men alt smaker fantastisk når man er skrubbsulten og takknemlig for en stol å sitte på. Jeg tror jeg spiste pink trout, uansett det var godt. 

Little Creatures


Dagen etter begynte WesternXposure turen, gode tider!


1 comment:

Anonymous said...

Oh, spennende med fengsel og ølbryggeri!
Jeg vil høre mer!